به مناسبت شهادت امام رضا (ع) زیارت امام رضا(ع)

 

زیارت امام رضا ( ع ) 3

 

 

امام رضا ( ع ) در دوران حیات پربرکت خو یش فضایل و کرامات بس  یاری داشته که نقطه اوج آن ورود تاریخی آن حضرت ( ع ) به نیشابور است . اما این کرامات و برکات به دوران حیات آن حضرت محدود نبوده است و پس از شه  ادت وی نیز به تصریح علمای گرانقدر اسلام قبر شریف امام رضا ( ع ) از همان قرن سوم - چهارم هجری تا کنون  محل زیارت و توسل علمای اسلام و سایر مردم و صفا گرفتن از آن نقطه شریفه بوده است و بر اساس گزارش های آنان ، توسلات و زیارات مردم هر سال گسترده تر شده است . روایات زیادیکه  از پیامبر اعظم ( ص ) و سایر اهل بیت رسول خدا ( ع ) رسیده بر زیارت قبر امام رضا ( ع ) و مظلومیت و غربت آن حضرت تاکید داشته است ،این روایات باعث شده  چنین سیل خروشانی از مردم را به سمت مرقد آن حضرت روانه  و سبب احترام ویژه آنان به پاره تن رسول خدا ( ص ) شود . این گزارش ها حاکی از این مساله است که زیارت قبور اهل بیت ( ع  ) یک سنت موکد نبوی ( ص ) است و خط بطلانی است بر توهمات بی اساس د  شمنان اسلام است . 

حال برتکیه بر سیرتاریخی زیارت امام رضا ( ع )، دیدگاه علمای اسلام را بررسی می کنیم : قرن چهارم :ابتدا ابوبکر بن خزیمه شافعی و ابو علی ثقفی شافعی؛

حاکم نیشابوری شافعی می گوید از محمد بن مومل شنیدیم می گفت :روزی با پیشوای اهل حدیث ابوبکر خزیمه و ابوعلی ثقفی و دیگر مشایخ خود به زیارت مرقد علی بن موسی الرضا به طوس رفتیم ، آن ها بسیار به زیارت قبر علی بن موسی الرضا می رفتند ، محمد بن مومل می گوید : احترام و بزرگداشت و تواضع و گریه و زاری ابن خزیمه در کنار مرقد مطهر علی بن موسی ، همگی ما را شگفت زده کرد .نکته جالب و شگفت انگیز ادامه سخن راوی است که متاسفانه برخی آن را گزارش نکرده اند . راوی می گوید : این همه تواضع و احترامات ویژه ابن خزیمه به قبر امام رضا ( ع ) در حضور بزرگان خاندان سلطان و خاندان شاذان و گروهی از علویان نیشابور و هرات و طوس و سرخس انجام گرفت و همه آن ها شمایل و حرکات ابن خزیمه را به هنگام زیارت قبر امام رضا ( ع ) مشاهده و ثبت و ضبط کردند و از برخورد وی با امام و قبر شریف آن حضرت بسیار خوشحال شدند و به سبب چنین برخوردی که از امام العلماء سرزده بود ، از خوشحالی صدقه دادند و همگی اظهار داشتند : اگر این کار در زیارت قبور و گریه و زاری کنار قبور و تواضع به صاحب قبر سنت نبود و فضیلت نداشت هیچگاه ابن خزیمه چنین نمی کرد .

ابن حبان بستی شافعی :علی بن موسی الرضا ( ع ) از بزرگان اهل بیت و عقلا و نخبگان و بزرگواران بنی هاشم به شمار می رود . اگر از وی روایتی نقل شود واجب است حدیثش معتبر شناخته شود …. من بارها مرقد وی را زیارت کرده ام . زمانی که در طوس بودم هر مشکلی برایم رخ داد قبر علی بن موسی الرضا را -که درود خدا بر جدش و او باد - زیارت و برای برطرف شدن مشکلم دعا می کردم و دعایم مستجاب و مشکلم حل می شد . این کار را بارها تجربه کردم و پاسخ می گرفتم . خداوند ما را بر دوستی و محبت رسول خدا ( ص ) و اهل بیتش بمیراند .

محمد بن علی بن سهل شافعی : حاکم نیشابوری می گوید : از ابوالحسن محمد بن علی بن سهل فقیه شنیدم که می گفت : هیچ امر مهم دینی و دنیایی برای من روی نداد که به بارگاه امام رضا ( ع ) برای آن حاجت رفتم نزد قبرش خدا را خواندم جز آن که حاجت روا شد و خداوند مرا از آن غم رهانید …. و این عادتم شده که به آن در تمام اموری که بدان ها دچار می شوم بروم ، چرا که آن نزدم آزموده شده است .

با تشکر

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.